Niemcy5 – 9 października 2020


Uczestnicy : Pani D. Janecka, Pan G. Jeżela

W październiku 2020 roku w ramach projektu „Współtworzymy mobilna szkołę” realizowanym Zespole Szkół nr 6 w Tychach mieliśmy przyjemność wziąć udziału w szkoleniu językowo-metodycznym w Niemczech w Lindau. Mogliśmy tam poznać nowe metody nauki języków obcych – Montanalingua. Co to właściwie jest? Montanalingua to połączenie: nauka języków obcych (mówienie, pisanie, czytanie, słuchanie) oraz pedagogika przeżycia (kreatywna praca, rozwiązywanie problemów, przeżywanie przygód, odczuwanie natury). Połączenie tych elementów spowoduje, że łatwiej nam będzie osiągnąć sukces w nauce języków obcych. 

Montanalingua oferuje 24 innowacyjne moduły nauczania dla języków: niemieckiego, angielskiego, francuskiego i szwedzkiego. Montanalingua jest skierowana do nauczycieli
i uczniów, którzy są żądni „przygód”. Z Montanalingua opuszczasz znane środowisko nauki – klasę i uczysz się języka obcego dzięki przygodowym zajęciom edukacyjnym (przeprawa przez rzekę, wędrówki górskie, biegi na orientację). Także wiek nie powinien stanowić tutaj problemu, zarówno młodzi jak i starsi uczniowie (sprawdzone także na dorosłych) świetnie się odnajdywali. Co sprawia, że można osiągnąć sukces w nauce?

  1. Wyjście z klasy i uczenie się wszystkimi zmysłami
  2. Promowanie umiejętności społecznych 
  3. Uczenie w zależności od aktualnego położenia 
  4. Uczy refleksji nad zachowaniami społecznymi i komunikacyjnymi
  5. Uczy języka – przed, w trakcie i po działaniu.

Kiedy sprawdza się Montanalingua? 

Przy malejącej motywacji do nauki języka obcego, niezbyt nowatorskim pomysłom nauczania języków obcych. Treści uczenia lepiej zakotwiczają się, gdy są powiązane z doświadczeniami zmysłowymi i emocjami. Innowacyjne materiały dydaktyczne pozwolą młodym ludziom doświadczyć, że nauka języka obcego może być ekscytująca i przyjemna. W Montanalingua można znaleźć gotowe ćwiczenia, materiały do wykorzystania w celu powtórzenia i utrwalenia słownictwa, gramatyki, ćwiczenia mówienia, pisania, mówienia i czytania, ale także gry
i zabawy na jedną lub dwie godziny lekcyjne. Część tego materiału sprawdzi się także na lekcjach wychowawczych lub podczas gier i zabaw integracyjnych.