Hiszpania: 9 – 13 marca 2020
Miejsce i temat kursu : Barcelona. Inteligencja emocjonalna. Jak rozpoznać i zarządzać emocjami?
Uczestnicy – p. Izabela Andrejczyk, p. Aleksandra Nych
W ostatnim czasie inteligencja emocjonalna jest entuzjastycznie przyjmowana przez pedagogów na całym świecie i wykorzystana w programach uczenia się umiejętności społecznych i emocjonalnych. Udowodniono naukowo, że pomaganie dzieciom i młodzieży w rozwijaniu samoświadomości i zyskiwaniu wiary w siebie, kontrolowaniu negatywnych emocji i impulsów oraz rozwijaniu empatii prowadzi nie tylko do lepszego zachowania, ale również do wymiernej poprawy wyników w nauce.
Grupa kursantów składała się z 12 osób różnej narodowości: Polacy, Rumunii, Belgowie, Irlandczycy, Islandczycy. Zajęcia prowadziła Jacqui Ashton Smith (Brytyjka).
W czasie zajęć można było zdobyć wiedzę na temat znaczenia inteligencji emocjonalnej w nowoczesnej edukacji oraz dowiedzieć się, czym właściwie jest inteligencja emocjonalna. Czym różni się inteligencja emocjonalna do IQ. Ważne tematy poruszane w czasie kursu to:
– etapy rozwoju emocjonalnego dziecka i sposoby pomocy dzieciom i młodzieży, by osiągnąć prawidłowy rozwój emocjonalny.
– rozpoznawanie własnych emocji i wykorzystaniu ich w kierowaniu własnym rozwojem
– sposoby aktywnego słuchania
– rozwiązywanie konfliktów i sposoby negocjacji.
– poznanie sposobów rozwijania umiejętności przywódczych u siebie i młodzieży
– poznanie możliwości konkretnego zastosowania umiejętności inteligencji emocjonalnej w domach i miejscach pracy.
Wszystkie omawiane zagadnienia uczestniczy mogli przećwiczyć „na własnej skórze”. Udział w wielu bardzo ciekawych ćwiczeniach, zastosowanie metod aktywnych, pozwolił uczestnikom lepiej zrozumieć istotę omawianych zagadnień. Było ciekawe i inspirująco tym bardziej, że uczestnicy pochodzili z innych krajów, reprezentowali inne kultury, mieli różne doświadczenia systemu edukacji. Dało to możliwość wymiany spostrzeżeniami, pomysłami, z pracy z dziećmi i młodzieżą.
Inteligencja emocjonalna jest równie ważna jak umiejętności intelektualne. Głowa i serce potrzebują się wzajemnie. Jeżeli poświecimy więcej uwagi inteligencji emocjonalnej – podniesieniu samoświadomości, skutecznemu panowaniu nad ogarniającymi nas przykrymi uczuciami, zachowaniu optymizmu i wytrwałości mimo niepowodzeń, rozwijaniu zdolności empatii i troskliwości, współpracy oraz nawiązywaniu i podtrzymywaniu poprawnych stosunków z innymi – to możemy spoglądać w przyszłość z większą nadzieją.